top of page
  • תמונת הסופר/תGuy Koren

היד המנצחת של ההייטק - סדנאות אימון באמצעות פוקר

שולחן הפוקר כשולחן מועצת המנהלים

משחק הפוקר הוא משחק קשוח ולא סתם דבקה בו תדמית המועדונים האפלים מסרטי הטלוויזיה. אבל העובדה היא שכיום הוא ה-משחק של חנונים חמודים ולא סתם. את התדמית האפלה של מרתפים אפופי עשן כשעל השולחנות וויסקי, סיגרים וחבילות של כסף בגומייה החליפו צעירים משכילים עטופים ב"פוקר פייס" העסוקים בחישוב סטטיסטיקות, אחוזי הסתברות וניתוח מהלכי היריבים לשולחן. ואם עד לכאן הגענו, לא פלא שחברות ההיטק המובילות מוצאות במשחק הפוקר מכשיר חדשני ולא פחות ממהפכני שלא רק משמש כבילוי מגבש ושובר שגרה באירועי חברה לעובדים, אלא כלי יישומי שניתן ללמוד באמצעותו על אופי העובדים והמנהלים בארגון, על דרכי החשיבה ואופן קבלת ההחלטות ואפילו על הדינמיקה הפנים ארגונית ועל היחסים שבין העובדים. למעשה, אנו משתמשים המשחק המאתגר והנפלא הזה ככלי אימון להשחזת אותן מיומנויות קריטיות הדרושות מכל עובד ומנהל.

כן. שמעתם נכון. אפילו באקדמיה - הפקולטות המובילות לניהול במוסדות היוקרתיים והנחשבים בעולם מוצאות את משחק הפוקר ככלי מרתק המשמש מכשיר לניתוח קבלת החלטות של שחקניו אבל לא רק. גם פקולטות למדעי ההתנהגות מצליחות להפיק תועלת רבה מהסיטואציות והדינמיקות העולות במהלך המשחק, שסבל עד לא מכבר מתדמית רעה במיוחד.


מה להייטק ולפוקר?

בשונה ממגזרים אחרים, בהייטק מתקיימת תרבות ארגונית מתקדמת מאוד. הידע הוא הכח, אבל כח האדם הוא המהות, ולכן מרכז העניינים נמצא שם. אנשים מגיעים עם ידע והשכלה שניתן לכמת בהתאם לצרכי הארגון, אבל את היכולות והתכונות האנושיות - הרבה פחות. כתוצאה מכך, על מנת לשכלל ולאמן אותן, נדרש משחק דינמי, חברתי שכיף לחזור אליו בכל פעם מחדש וללמוד באצמעותו על רצינות, התמדה, אמפתיה והתחשבות באחר, כושר ביטוי, ניהול מו"מ, חדות עין, ריכוז, קור רוח ועמידה במצבי לחץ, ניהול משברים וקבלת החלטות מושכלות בתנאי חוסר וודאות. בנוסף, העבודה בהייטק עשויה להיות שוחקת ובכל מקרה הינה סביבת עבודה משופעת אנשים, ואנשים באופן טבעי מביאים עימם סיטואציות חברתיות חדשות לגמרי.

נכון, לא ידוע לי על אדם שקיבלו אותו לעבודה על בסיס כישורי הפוקר שלו וכי הוא גבר על מועמדים אחרים במשחק פוקר כתנאי קבלה לעבודה (למרות שזו מחשבה משעשעת), אבל כן ידוע לי על מנהלות ומנהלים בכירים מאוד שהצליחו להבין את האופן בו הם מתנהלים תחת לחץ - ובפוקר צריך לקבל החלטות בתנאי לחץ ורצוי שלא לשדר אותו לשחקנים האחרים. למעשה, כאשר אנשים יוצאים מהסדנה הם נרגשים ולא רק בגלל ניצחון או הפסד, אלא כי הם יצאו לכמה שעות מאזור הנוחות שלהם והבינו דבר או שניים על עצמם ועל התנהלותם בעבודה בפרט וביומיום בכלל.


הראה לי כיצד אתה משחק ואומר לך מי אתה

כחלק מסדנת הפוקר, המשתתפים לומדים את חוקי המשחק, שהם פשוטים למדי. כאן במיוחד ניתן ללמוד על סקרנות, מהירות קליטת נתונים ודימניקה בין אנשים. חלקן לוקחים את זה בצחוק, חלקם נלחצים ויש את אלו ששואלים המון שאלות מבלי להקשיב יותר מידי בצורה מסודרת. יש את הטיפוסים שנוטים להימנע מעימות ומקפלים ידיים מצוינות רק כי לא היה להם נעים לשאול או לברר, למרות שנמצא איתם מדריך מקצועי צמוד בכל רגע נתון. פוקר הוא ראי מצוין לדברים האלו ומדהים אותי בכל פעם מחדש כמה ניתן ללמוד על אנשים רק מהתבוננות בהם פועלים סביב שולחן הפוקר.

לעיתים אני נתקל בשחקנים שיודעים את חוקי הפוקר היטב. הם משחקים שנים עם החברים שלהם ומוצאים את עצמם חוזרים על אותן הטעויות שוב ושוב. זה לא בגלל שהם שחקנים פחות טובים, אבל יש פעמים שהם נוטים לשחק עם האגו ועם תחושות בטן ולא עם העובדות. זה ששחקן קיבל יד טובה, לא בהכרח אומר שהניצחון כבר אצלו בכיס. הם נוטים לשכוח זאת וצריכים תזכורת וניתוח המסביר רציונלית את החלטותיהם. אני לא שופט זאת במושגים של טוב או רע, אבל מתאר לשחקן כיצד ההחלטות שלו נראות מהצד ובעיניים מקצועיות וכמובן, מחמיא על החלטות נכונות.

אחד הדברים היפים והמלמדים ביותר בפוקר הוא העובדה שפוקר הוא משחק של תגמולים מידיים. אם שחקן השכיל לקבל החלטה נכונה ברגע נתון הוא יתוגמל מיידית בערימת ז'יטונים ש"תעשיר" את קופתו ותוביל אותו לניצחון במשחק. מאידך, החלטה שגויה תוביל כמובן לתגמול שלילי.

הרפליקציה הזו מורגשת בעיקר בקרב מנהלים בכירים. תוך כדי משחק אני יכול לזהות מתי אנשים חוששים מקבלת ההחלטה הנכונה ביותר, כיצד הם מתמודדים מול הלחץ ועם האפשרות להפסד, אבל מה שחשוב הוא לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר לאותו הרגע ולהכיר באופן שבו השחקן מקבל את ההחלטות שלו. האם ההחלטה התקבלה בגלל חשש או בעקבות ניתוח מדויק של הסיטואציה? האם השחקן נוטל סיכונים מיותרים ומדוע? וכיצד הוא משדר זאת לשאר השחקנים בשולחן. זהו פוקר במיטבו - ושם, ממש כמו בחיים, נבחנות חלק לא מבוטל מהיכולות האישיות שלנו.


גיא קורן,

מנכ"ל היד המנצחת




9 צפיות0 תגובות
bottom of page